חשיבות גודל חברה בניהול שילוח

במאמר הקודם דיברנו על קריטריונים לבחירת משלח.
במאמר הנוכחי אני רוצה להתרכז בבחירת פתרון לניהול היבוא בהתאם לגודל החברה.

תאגידים בינלאומיים / חברות גדולות מאוד

בדרך כלל בתאגידים בינלאומיים יהיו קווים מנחים מצד התאגיד אך נתייחס בכל מקרה למקרים אלו בהנחה שמדובר בחברות גדולות מאוד בתחום השילוח וטיפול מרובה במשלוחים.
לרוב החברות יכניסו את פעילות השילוח תחת סמנכ"ל תפעול ותוקם מחלקת שילוח.
בחברות מסוג זה ישנה חשיבות גדולה לבזר את הטיפול בין מספר אנשי ונשות מקצוע כאשר כל אחד ואחת יתמחו בחלק מסוים של הפעילות.
החלוקה יכולה להיות לפי אזורים בעולם, לפי ספקים, לפי סוג הפעילות (יבוא, יצוא, עמילות, הפצה מקומית), בחירת המשלחים בחברות אלו יהיו לרוב באמצעות מכרזים כלל עולמיים במספר שלבים עד לבחירת משלח או משלחי בית.

חברות גדולות

חברות גדולות בתחום השילוח יחזיקו לרוב מחלקה קטנה יותר של טיפול בשילוח כאשר בראשה יעמוד מנהל תחום היבוא והיצוא ומתחתיו בין אדם אחד למספר אנשים בודדים בהתאם לכמות המשלוחים הצפויה.

חלוקת העבודה בחברות אלו תהיה לרוב לפי תחום התמחות של העובדים והעובדות.
בחלק מהחברות ייתכן שבנוסף לניהול תחום היבוא והיצוא מנהל התחום יהיה גם מנהל תפעול או מנהל רכש.

בחירת המשלחים בחברות אלו יהיו לרוב באמצעות מכרזים מקומיים ויכולת חיבור בין מערכות המשלחים למערכות החברה

חברות קטנות ובינוניות SMB

חברות SMB הן בעלות ההתלבטות הרבה ביותר מבין כלל החברות העוסקות במשלוחי יבוא ויצוא.
הסיבה העיקרית – לא תמיד ישנה הצדקה להחזיק איש מקצוע במשרה מלאה לצורך הטיפול במשלוחים.

פתרונות שקיימים בשוק עבור חברות SMB –
העסקת עובד לתחום היבוא והיצוא – מנהל / אחראי / פקיד בהתאמה לכמות העבודה הנדרשת.
העברת אחריות תחום היבוא והיצוא לבעל תפקיד אחר – מנהל.ת רכש / מנהל/ת תפעול / מזכיר/ה / מנכ"ל/ית.
מיקור חוץ ושימוש בגורם מקצועי תחת הסכם לטיפול בתחום היבוא והיצוא.

 

לכל אחת מהשיטות יש את היתרונות והחסרונות שלהן ועל כך נדבר במאמר הבא.

מוזמנים לפנות בכל שאלה / הארה / בקשה