סיכונים בעולם – הובלה

סיכום דו"ח סיכוני גניבות בהובלה

אחד הסיכונים הקיימים בהובלת מטען היא גניבת המטען.

על מנת לדעת למה להיות מוכנים והיכן הסיכונים נמצאים צריך להכיר את הסטטיסטיקה של הגניבות.

חברות BSI ו – TT Club הוציאו דו"ח לסיכום שנת 2018 והמידע במאמרים מסתמכים על המידע ממנו

אפשר להסתכל על המידע באופן כללי ולהבין שהסיכון הגדול ביותר הוא בהובלה במשאיות – 84% מגניבות המטען נעשות ממשאיות והרחק מאחור ממחסנים – 13%.

שיטת גניבת  המטען הפופולרית ביותר היא – חיתוך ולקיחה (Slash and Grab) – 27% מכלל גניבות המטען, לאחר מכן חטיפה – 16% ועוד שיטות נוספות.

המוצרים בסיכון הגבוה ביותר לגניבה – מזון ומשקאות ואלכוהול וטבק – כל אחד מהם עם 15% מכלל גניבות המטען.

אבל יותר חשוב להסתכל למי המיקום בעולם שבו הסחורה צפויה להתנייד ולהתכונן באופן מדויק יותר.

אסיה –

נתחיל באסיה – כיום אחת היבשות היותר פופולריות לקניית סחורה.

המדינה שכיום הינה בעל הסיכון הגבוה ביותר לגניבת מטען הינה הודו – 59% מכלל גניבות המטען באסיה ואחריה סין עם 24% מכלל גניבות המטען.
באסיה השיטה המובילה לגניבת מטען הינה גניבה ישירה ממחסנים או מתקנים לוגיסטיים – עם 43% מכלל גניבות המטען.
הסחורה בעלת הסיכון הגדול ביותר לגניבה – מזון ומשקאות – 30% מכלל גניבות המטען.

בפועל, העובדה שזו השיטה המובילה מצביעה על כך שישנן שתי בעיות עיקריות – הראשונה, חוסר בפרוטוקולים של אבטחה במחסנים. השנייה, קיום של שחיתות בתוך שרשרת האספקה.
השילוב של שתי הבעיות הללו מאפשרות גניבת מטען ישירות מהמחסנים באופן מסיבי ומצביעות על חוסר הארגון והסדר בשתי המדינות העיקריות האלו בתחום האבטחה ונהלי עבודה במחסנים.

אירופה –

ונעבור קרוב יותר אלינו –

המדינה שאחראית באופן כמעט בלעדי על גניבות סחורה היא בריטניה – עם 86% מכלל גניבות המטען באירופה – ללא ספק מספר מדהים ומדאיג.
שתי השיטות המובילות באירופה לגניבת מטען הינן – חיתוך ולקיחה (50%) וגניבה ממשאית (20%)
מבחינת סחורה – סחורה לא מוגדרת ואלכוהול וטבק הינן הסחורות המובילות (22%, 21% בהתאמה)

בפועל, הסיבה שאלו השיטות העיקריות נובעות משני גורמים מרכזיים – הראשון, משאיות פחות מאובטחות לעומת המתקנים הלוגיסטיים. השנייה, הרבה מהמשאיות הינן משאיות וילון – כלומר צד רך וקל לחיתוך וגניבת סחורה.
השילוב של שני הגורמים האלו מאפשרים מוטיבציה של גניבת סחורה באופן מהיר בזמן הובלה או בזמן פריקה ללא השתהות מיותרת מבחינתם ועל כן אלו השיטות המובילות כאן.

מזרח תיכון ואפריקה –

ולשכונה שלנו –

המדינות המובילות כאן באופן משותף בכמות הסחורות הנגנבות הן דרום אפריקה ומצרים – 31% מכלל הגניבות לכל אחת מהמדינות.
השיטה המובילה כאן היא חטיפת רכבי סחורות עם 43% מכלל גניבות המטען.
הסחורה המובילה היא מזון משקאות – 35% וסחורה בלתי מוגדרת – 23%.

הגורמים העיקריים שמאפשרים את השיטה של חטיפה הם – זמינות כלי נשק וחוסר יכולת אכיפה של גורמי הביטחון, בחלק מהמקרים אף מדובר בשחיתות הן בתוך שרשרת האספקה והן של גורמי האכיפה.
השילוב של הגורמים האלו מאפשרים שימוש במכוניות משטרה מזויפות, כולל מדים או לחלופין שיתוף פעולה מצד גורמי אכיפת חוק משוחדים.

צפון אמריקה –

המדינה העיקרית כאן לגניבת מטען היא מקסיקו – 68% מכלל גניבות המטען ולאחר מכן ארה"ב עם 23% מכלל גניבות המטען.
השיטות המובילות – חטיפה – 37% ולאחר מכן גניבת קונטיינרים או טריילרים – 25%
הסחורה המובילה גם ביבשת כאן היא מזון ומשקאות – 33% ולאחר מכן מוצרי צריכה עם 19%.

כאן המקום להפריד בין מקסיקו לארה"ב מבחינת אופן גניבת המטען – במקסיקו השיטה העיקרית היא חטיפה, לרוב כולל בני ערובה לצורך עיכוב תגובת רשויות האכיפה.
בארה"ב (וגם קנדה) חטיפות הן נדירות מאוד ובעיקר מדובר בגניבת קונטיינרים או טריילרים שהושארו במקום שאינו מאובטח.

דרום אמריקה

גם כאן יש מדינה אחת שהיא המובילה בגניבות מטען והיא ברזיל – 68% מכלל גניבות המטען.
השיטה המובילה – חטיפה – 52% מכלל גניבות המטען.
הסחורה המובילה – גם כאן – מזון ומשקאות – 35%

הסיבה ההגיונית לכך שברזיל מובילה הינה הקיום של כנופיות פשע מאורגנות מאוד שצריכות מימון לפעילות העיקרית שלהן שהיא הברחת סמים. החוסר במשאבים של רשויות האכיפה ויכולת התגובה המוגבלת שלהן מסבירות את יכולת הגניבה הגבוהה של הכנופיות בברזיל.

קישור לדו"ח – https://bit.ly/2XP1HCl