סיכונים בהובלה – מניעה

 

המטרה העיקרית של כל בעל עסק היא למנוע סיכון עד לגבול האפשרי.

ראשית נתחיל ממניעת סיכון של ההון האנושי –

שלב ראשון – לפני קבלה לעבודה:

בדיקת רקע לעובד –

מומלץ לבדוק את המידע הבא:

  • כתובת וזיהוי של העובד – רצוי על ידי מסמכים שניתן לצלם.
  • פרטי השכלה ותעסוקה קודמים.
  • נתוני רישום פלילי.
  • נתונים פיננסיים
  • בדיקת מאפייני אישיות.

כמובן שכל המידע בהתאם לחוקים המאפשרים את קבלת המידע המדובר ואם אין בנמצא איש משאבי אנוש אשר מסוגל לבצע את הבדיקות, מומלץ ואף רצוי להוציא את הבדיקה לחברת צד שלישי המתמחה בתחום זה.

שלב שני – במהלך העבודה

בדיקות רקע זה מעולה אבל רוב המקרים הינם של עובדים לאחר זמן עבודה ממושך בחברה.
מה השינויים שכדאי לשים לב אליהם ולבדוק שינויים אצל העובדים שלנו?

  • שינוי במערכות יחסים – גירושין, פרידה, אובדן וכו'…
  • שינוי מקום מגורים.
  • שינוי בסטטוס הפיננסי.
  • שינוי ביכולת ביצוע התפקיד – השעיית רישיון נהיגה, פציעה שמונעת ביצוע.

חלק שני – שליטה מנהלית

חלק מהותי במניעת סיכונים והפחתתם היא על ידי שליטה בדברים הקשורים לנכסי החברה:

  • גישה למערכות מידע של לקוחות, אתרי לקוחות ומידע פנימי על לקוחות.
  • גישה למדי החברה, במידה וקיימים.
  • גישה לתגי זיהוי.
  • גישה לכרטיסי תדלוק או שירות.

רשתות חברתיות ותקשורת –

אחד הדברים, החדשים יותר בעולם חשיפת המידע.
ברוב המקרים מדובר בפוסטים, רובם תמימים, אשר מסגירים שלא במתכוון מידע החשוב למעוניינים לגנוב  – בין אם זה מידע של מיקום בתמונות או בפוסטים, דבר שלרוב הינו אוטומטי בתיוג הפוסטים.
בין אם זה במידע שיוצא כפועל יוצא בתמונות של פוסטים, כגון מיקום של מצלמות אבטחה או קיום סחורה מסיומת בתוך המחסן.

חלק שלישי – נהלי עבודה –

אחת הדרכים הטובות ביותר לייצר סביבה בטוחה ומאובטחת היא לייצר נהלי עבודה ובכללם:

  • תהליכי עבודה לניירת
  • תהליכי עבודה ונהלים לגבי תקשורת
  • נהלי חברה לגבי בטיחות ואבטחה.

כל התהליכים והמידע חייב להישמר בצורה ברורה והנחיות שמירת מידע (אבטחת מידע) חייבים להתבצע בצורה שתגן על החברה, בעיקר בתהליכים שמכניסים את החברה לחשיפה אבטחתית כגון מיקום מצלמות אבטחה, זמני טיפול והשבתה של שירותים וציוד אבטחתי.

אבטחת מידע על מיקום רכבים וסחורה שנמצאת בהם חייבת להתבצע ברמה הגבוהה ביותר על מנת שלא תגיע לידיים הלא נכונות.

פרוטוקולים של מעקב אחרי גישה לסחורות מאובטחות ושימוש בסיסמאות כניסה, כולל זמנים, מחויייבים בביצוע.

ביקורות מלאי, על ידי גורם חיצוני בלתי תלוי, צריכות להתבצע באופן תקופתי לצורך בקרה.

מידור מידע, במקומות הנכונים ולאנשים הנכונים, בצורה מוסדרת בנהלים תסייע בהורדת הסיכונים.